چیلر هوا خنک:

چیلرهای تراکمی به دو دسته کلی چیلر هوایی (هوا خنک) و آبی (آب خنک) تقسیم می شوند که اصول کارکرد و قطعات آنها بسیار شبیه به هم بوده و با این تفاوت که در چیلر تراکمی هوا خنک ، کندانسور به صورت هوا خنک بوده و با استفاده از فن هایی (فن های نصب شده در بالای چیلر – مطابق شکل زیر) که هوا را از روی لوله های کندانسور می دمند ، خنک می شود. ولی در چیلر تراکمی آب خنک  ، کندانسور با استفاده از آب خنک شده و این آب بعد از گرفتن حرارت کندانسور ، به وسیله پمپ به برج خنک کننده ارسال می شود تا مجددا در برج ، خنک شود. چیلر تراکمی هوا خنک که به آن چیلر هوا خنک یا چیلر هوایی نیز گفته می شود ، یکی از مناسب ترین دستگاه ها جهت سرمایش هوای ساختمان های مسی ، مراکز خرید و مجتمع های تجاری ، ادرای ، صنعتی ، آموزشی ، ورزشی و نیز تجهیزات ، ماشین آلات و دستگاه های صنعتی است. مخصوصا در مناطقی که با مشکل تامین آب ، مصرف و هزینه بالای آن مواجه هستیم زیرا که چیلر هوایی بر خلاف چیلر آبی ، مصرف آب ندارد.
وظیفه چیلر هوایی و انواع دیگر آن این است که آب را در یک مدار بسته ، سرد کرده و با پمپ به یونیت های داخل ساختمان مانند فن کویل ، هواساز و یا به دستگاه های صنعتی (جهت خنک کاری) پمپاژ کنند. آب سرد در لوله های فن کویل و هواساز (و یا مدار دستگاه صنعتی) جاری شده و یک فن با دمیدن هوا از اطراف لوله ها ، دمای هوا را کاهش داده و در ساختمان توزیع می کند

قیمت چیلر تراکمی هوا خنک بسته به نوع کمپرسور ها متفاوت است .

 

کمپرسور

چیلر هوا خنک:
مهمترین قطعه در چیلرها کمپرسور و موتور الکتریکی آن است که باید با توجه به کاربرد آن به نحو صحیح انتخاب گردد.
چهار نوع از بهینه ترین کمپرسورها در صنعت چیلرسازی عبارتند از :
۱ . نوع اسکرال Scroll یا حونی
۲ . نوع اسکرو Screw یا مارپیچی
۳ . نوع سیلندر و پیستون Piston type یا رفت و برگشتی
۴ . نوع سانتریفویژ Centrifugal یا گریز از مرکز

مزایای کمپرسور اسکرو چیست؟
۱ . دارای ضریب عملکرد COP بیشتر نسبت به نوع رفت و برگشتی (سیلندر و پیستونی)
۲ . دارای قطعات متحرک کمتر نسبت به نوع سیلندر و پیستونی و در نتیجه استهلاک و لرزش کمتر نسبت به آن
۴ . دارای سیستم کنترل ظرفیت کاری به صورت پیوسته و در نتیجه افزایش راندمان چیلر

مزایای کمپرسور اسکرال عبارت اند از :
۱ . دارای کمترین تعداد قطعات متحرک و در نتیجه کارکرد بدون صدا و ارتعاش به نحوی که کم صداترین و کم ارتعاش ترین نوع کمپرسور است.
۲ . طول عمر بسیار بالا ، نگهداری کم هزینه و داشتن کمترین میزان خرابی به علت کم بودن گشتاور لحظه استارت
۳ . مقاومت کمپرسور در برابر بازگشت مایع
۴ . ضریب عملکرد COP بیشتر نسبت به نوع سیلندر و پیستونی

مزایای کمپرسور سیلندر و پیستونی عبارتند از :
۱ . قابلیت نصب و کارکرد در ظرفیت های مختلف
۲ . قابلیت تعمیر آن در صورت فرسوده شدن یا خرابی
۳ . قابلیت تحمل فشارها و دماهای بالا و مناسب ترین نوع کمپرسور جهت کار در مناطق با آب و هوای گرم و مرطوب (حاره ای)


مزایای کمپرسور سانتریفیوژ عبارتند از :
۱ . مناسب برای کاربردهایی که در آن چیلر مجبور است که در تمام ساعات کارکرد خود با حداکثر توان کار کند. زیرا نوع سانتریفیوژ دارای یک ایمپلر (توربین) است که در حالت های کاری با بار کم یا متوسط ، دچار افت راندمان شدید می شود و لذا باید از آن فقط در حالت تمام بار (full load) استفاده نمود.
 


مشخصات

آخرین جستجو ها